Wsparcie psychologiczne podczas zmiany nawyków żywieniowych - dlaczego warto?

2019-02-08
photo

Wiele osób chce nauczyć się prawidłowych nawyków żywieniowych, zacząć stosować zdrową dietę, czy wprowadzić modyfikację do swojego jadłospisu według zalecenia lekarza. Wszyscy Ci co próbują to zrobić wiedzą, że nie jest to wcale takie łatwe. Mimo tego, że na początku często jesteśmy chętni do pracy i pozytywnie nastawieni, kiedy przychodzi do działania ogarnia nas strach, a nasz zapał spada. Zaczynamy zastanawiać się czy warto, czy damy radę, czy jest nam to potrzebne. W efekcie nasze plany żywieniowe stają się coraz trudniejsze do zrealizowania.

Warto pamiętać, że modyfikując nawyki żywieniowe czy zmieniając dietę wprowadzasz zmiany, które są dla Ciebie nowe. A nowe często oznacza nieznane. Dlatego w takich sytuacjach warto sięgnąć po wsparcie psychologa lub psychodietetyka, który będzie towarzyszył Ci w tym czasie, a w trudnych momentach zapewni pomoc i przestrzeń do szczerej rozmowy.

 

Pomoc psychologa jest również dla ludzi zdrowych

Psycholog pracuje nie tylko z osobami zmagającym się z chorobami czy zaburzeniami psychicznymi.  Tak samo często pomaga on osobom zdrowym, które potrzebują wsparcia w trudnej, nieznanej dotąd sytuacji. Niewątpliwie zmiana zachowań i przyzwyczajeń żywieniowych do takich należy. Podczas spotkań psycholog dba o to, aby pacjent czuł się bezpiecznie i komfortowo, a także by miał on przestrzeń do szczerej rozmowy.

 

Dlaczego wsparcie psychologa podczas zmiany nawyków żywieniowych i dietoterapii jest takie ważne?


Oto 4 powody, dla których warto porozmawiać z psychologiem lub psychodietetykiem, gdy chcesz zmienić swoje żywienie:

#1 Psycholog pomoże Ci zweryfikować cel pracy. Definiowanie poprawnego celu pracy jest niezbędne do osiągnięcia satysfakcjonujących efektów. Psycholog wspólnie z Tobą ustali cel, który jest mierzalny, realny do spełnienia i dopasowany do Twoich indywidualnych potrzeb.

#2 Psycholog pomoże Ci pracować nad poziomem motywacji. Wielu osobom brakuje motywacji, aby rozpocząć działanie, a okazuje się, że już krótka, profesjonalna interwencja może być pomocna w przyśpieszeniu zmiany. Psycholog podczas takiej konsultacji pokaże Ci jak budować poziom motywacji oraz pomoże przetrwać jej spadek.

#3 Psycholog wesprze Cię w trudnych momentach podczas działania. W trakcie wprowadzania zmiany zdarzają się ciężkie chwile, podczas których doświadczamy zwątpienia oraz spadku motywacji. Wspólnie z psychologiem opracujesz “plan awaryjny”, dzięki któremu łatwiej będzie Ci poradzić sobie w trudnym czasie.

#4 Psycholog zapewni Ci bezpieczną przestrzeń do szczerej rozmowy. Jednym z głównych zadań psychologa jest stworzenie komfortowych warunków do rozmowy bez wartościowania i oceny. Podczas rozmowy psycholog okaże Ci zrozumienie i wsparcie. To doskonałe miejsce, aby móc się wygadać i porozmawiać o trudnych kwestiach.

 

Piśmiennictwo:
1. Miller W.R., Rollnick S.: Wywiad Motywujący. Jak przygotować ludzi do zmiany, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków; 2010.
2. Czabała, J, C.: Czynniki leczące w psychoterapii. Wydawnictwo Naukowe PWN: Warszawa 2002. 
3. Wieczorkowska-Wierzbińska G.: Psychologiczne ograniczenia. Warszawa; 2011.